Moeilijke gevallen en grensverleggers.


Dat zijn die mensen vol vragen. Zij die willen weten waarom. Zij die moeilijk voor 1 job kunnen gaan.

Zij die graag bijleren of dingen in vraag stellen. Zij die altijd zien wat er nog beter kan. Zij die er 200% voor gaan. Maar dan misschien plots moe zijn en niet weten waarom. Zij die niet houden van middelmatigheid. Zij die worstelen met erkenning krijgen of vragen. 

Moeilijke gevallen en grensverleggers.
Dat zijn de mensen voor wie ik graag werk. Omdat het uitmaakt. Omdat het goed moet zijn.

Verhoog je efficiëntie - tool 2: Projectfiche

Verhoog je efficiëntie - tool 2: Projectfiche

We hebben allemaal grote dromen, maar vaak stellen we ze uit.

Een belangrijke reden om je dromen uit te stellen is hun omvang en de afstand tot de situatie vandaag. Dit geldt zowel voor uitdagingen in je werk als in je privéleven.

Het idee is zo omvangrijk dat je niet weet waar te beginnen. Je weet niet wanneer je het allemaal moet doen. Bijgevolg stel je keer op keer uit om te beginnen. Maar in je achterhoofd blijf je het stemmetje horen dat zegt “ik moet dat nog eens doen.” Je creëert een ongewenste bron van energieverlies.

Stel: je wil een restaurant beginnen. Onmiddellijk zie je de berg al voor je. Er zijn zoveel zaken die je moet doen vooraleer je daarmee kan beginnen. Je koksdiploma halen bijvoorbeeld. En dat duurt zo lang. En gaat het dan wel werken?

Kortom: je doet er niets mee. Maar jaar na jaar denk je “ik had er vroeger aan moeten beginnen.”

Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje.

Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje.

Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje.

Wat is een projectfiche?

Een projectfiche biedt een overzicht van alle belangrijke factoren van een project, bij voorkeur in één oogopslag. Uitgebreidere en gedetailleerdere projectbeschrijvingen zien er misschien veel professioneler uit, maar voor jezelf moet het snel duidelijk zijn.

Op mijn projectfiche staat het antwoord op drie eenvoudige vragen.

Vraag 1: waarom doe je dit project?

Een project doe je niet zomaar. Je begint aan een project omdat je gelooft dat iets beter zal zijn na afloop van je project. Omschrijf hier de uitdaging in al zijn eenvoud. Voor een succesvolle uitwerking is het interessant om hier dieper op in te gaan, maar voor de projectfiche is dit niet nodig.

Vraag 2: hoe ga je het probleem oplossen?

Wat is jouw antwoord  op de uitdaging die je aanpakt? Wat heb je al gedaan in het verleden waarop je verder bouwt? Welke talenten van jezelf zitten in dit verhaal? Wanneer is het goed of klaar?

Vraag 3: wat moet je allemaal doen?

Lijst hier eerst en vooral de grote tussenstappen van het project op (de mijlpalen).

Het voorbeeld van het restaurant bestaat uit een aantal grote mijlpalen:

  • Diploma van kok behalen.

  • Ervaring opdoen in een restaurant.

  • De juiste plek vinden.

  • Communicatie opstarten.

  • Een menukaart bepalen.

Om een mijlpaal te bereiken, moet je een aantal zaken doen. We groeperen deze in een deelproject. Per deelproject lijst je de taken op. Het ene deelproject zal meer taken hebben dan het andere, maar hoe kleiner je de olifant maakt, hoe gemakkelijker je hem opeet.

Om je diploma van kok te behalen, kun je al beginnen met informatie opzoeken op internet. Dat is al 1 taak. Je kan naar infosessies gaan. Je kan mensen bevragen die de opleiding volgen of gevolgd hebben. Allemaal taken van je eerste deelproject.

Door je grote project op te splitsen in kleinere deelprojecten, maak je het overzichtelijker. Je begint met makkelijke en veilige taken, die je één voor één afstreept. Check! Gedaan. De eerste stappen zijn de veiligste en je kan altijd stoppen op het moment dat het toch niet bleek te zijn wat je wou. Maar je zal ondertussen veel geleerd hebben.

Ik maak enkel deeltaken op voor mijlpalen 1 en 2. Het heeft geen zin om je project volledig uiteen te rafelen, want je weet toch nog niet hoe het gaat lopen. Doe eerst iets en kijk dan naar de volgende stap.

En de eerste taken van je lijstje, die plak je op je kanban. Lees hierover meer in mijn blog over kanban.

Versterk de cultuur die er al is

Versterk de cultuur die er al is

Verhoog je efficiëntie - tool 1: Kanban

Verhoog je efficiëntie - tool 1: Kanban

0